Greymouth, of toch niet? - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Lilian Hendrix - WaarBenJij.nu Greymouth, of toch niet? - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Lilian Hendrix - WaarBenJij.nu

Greymouth, of toch niet?

Door: Lilian

Blijf op de hoogte en volg Lilian

23 November 2015 | Nieuw Zeeland, Twizel

Als we onderweg zijn naar Greymouth, lezen we dat het daar regent en erg koud is. Omdat we al genoeg kou en regen hebben gehad de laatste dagen, besluiten we om de route om te gooien. We rijden nu in een heerlijke temperatuur en lekker zonnetje naar Aoraki/Mount Cook. Wel staat er ook vandaag weer een straf windje, zeg maar lichte storm. De bus wordt tijdens het rijden van links naar rechts geslingerd en het rijden is erg vermoeiend. Na Christchurch gaan we in een leuk cafeetje iets eten. Ik neem scones en thee, Jack een Thaise currysoep. De slagroom valt tegen, geen clotted Cream zoals het hoort. Maar goed, we gaan weer op pad. Het is een lange rit en komen onderweg door verschillende gebieden. Mooie en uitgestrekte valleien, heuvels, bergen enz.
We bewonderen Lake Tekapo, schitterend blauw en groot.
Een stuk verderop ligt Lake Pukaki, daar is aan het eind van het meer een stuwmeer aangelegd.Voor de arbeidslui is toentertijd een dorp gesticht, Twizel, dat na het beeïndigen van de bouw van het stuw weer afgebroken moest worden. Daar hebben de bewoners, met succes, een stokje voor gestoken. Het is een leuk, en gezellig stadje waar veel wintersporters verblijven. Ook onze Kiwi-camping ligt daar. Het is een kleine camping met cabines, zoals je die op veel plaatsen treft. Iedere camping heeft trouwens een keuken met alle faciliteiten, waar je gebruik van kunt maken. Erg handig.
De volgende dag gaan we eerst wat boodschappen doen in de plaatselijke supermarkt en daarna rijden we naar her Sir Edmund Hillarycenter dat bij Aoraki/Mount Cook ligt. Het is een prachtige tocht over die ons langs Lake Pukaki leidt. Aan het eind van het meer begint (of eindigt, ligt eraan hoe je het bekijkt) de Tasman rivier. Het is een uitgestrekt gebied waar een smalle rivier zijn weg door vindt. Deze vindt zijn oorsprong in het Lake Tasman die weer wordt gevoed door de Tasman gletsjer. Deze is in tien jaar tijd erg gekrompen.
Eerst gaan we naar het Hillarycenter. Aoraki/Mount Cook ligt helaas grotendeels in de wolken. Wel kunnen we een stuk van de grote gletsjer zien liggen. We bekijken een aantal films over het heelal en over Aoraki/Mount Cook. Hierin wordt het Maori verhaal over de berg verbeeld. ( als je je afvraagt waarom ik deze twee namen de hele tijd zo schrijf, dan is dat omdat dat hier zo gebeurd. De eerste is de Maori naam van de berg.)

We bekijken het museumpje nog en het beeld van Sir Edmund Hillary dat met het gezicht naar de berg kijkt. Daarna gaan we op weg naar de Tasman gletsjer. Het is een flinke klim via een wel erg mooi aangelegde trap. De beloning is navenant. Een goede blik op de gletsjer en het meer. Uiteindelijk rijden we weer richting camping. Onderweg moet ik even een foto maken van een beekje dat naar Jack vernoemd is. Beroemd in Nieuw Zeeland, ha, ha.

Na een lekkere nachtrust gaan we op weg naar Queenstown.